الگوریتم گوگل

الگوریتم گوگل

seo

لیست الگوریتم های گوگل از ابتدا تا سال 2022

لیست الگوریتم های گوگل از ابتدا تا سال 2022 الگوریتم های سئودائما ئر حال تغییر هستند، به همین دلیل الست که سئوی سایت ازابتدا تا به الان تغییرزیادی کرده است و به دلیل به روز رسانی های مداوم  الگوریتم های گوگل و موعتورهلای جستجو است تا بتوانن بهترین نتیجه را به کاربران ارئه دهند.

گوگل علاوه بر به روز رسانی الگوریتم های قدیمی، الگوریتم های جدیدی هم ارائه داده است. الجگوریتم های جدیدی که ارائه داده است هرکدام وظیفه مشخصی برعهده دارند.

با ما همرا باشید تا ذمهمترین الگوریتم های گوگل را بهد شما معرفی کنیم.

الگوریتم چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم ها در اکثر کارهای روزانه ای که انجام می دهیم وجود دارند.شاید اگر با معنی و کاربرد الگوریتم آشنا شوید حضور آن را در زندگی خود بیشتر حس کنید.

واژه الگوریتم بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی مورد استفاده می گیرد. در واقع الگوریتم فهرستی از قوانین است که یک کامپیوترذ برای اجرا و تکمیل یک وظیفه باید انجام دهد.

الگوریتم های گوگل یا همان قوانین گوگل چه هستند؟

سیستم های پیچیده ای هستندبرای پیدا کردن و رتبه بندی صفحات وبسایت ها،در واقع کل سیستم رتبه بندی گوگل براسا معیار ها و استاندارد هایی برنامه ریزی شده است.

که هرچه این استاندارد ها و معیارها بیشتر رعایت شود وبسایت شما در رتبه بالاتری نسبت به سایت های دیگر قرار می گیرد.

مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل که باید درموردشان بدانید (باغ وحش مجازی گوگل)

به طور کلی به‌روزرسانی‌های گوگل به دو دسته به‌روزرسانی‌های بزرگ و به‌روزرسانی‌های کوچک تقسیم می‌شوند.

این به‌روزرسانی‌های کوچک گاهاٌ چند بار در روز هم رخ می‌دهند اما اثر آن‌ها به اندازه‌ای نیست که ما متوجه تغییر خاصی شویم.

از طرف دیگر الگوریتم‌های بزرگ موتور جستجوی گوگل سالانه رخ می‌دهد و به قدری سر و صدا می‌کند که حتی گوگل هم آپدیت جدید را تأیید و نامی ‌را برای آن انتخاب می‌کند.

 الگوریتم پیج رنک- سال 1998

اواخر قرن بیستم گوگل تصمیم گرفت الگوریتم جدیدی معرفی کند که توسط ان امکان رتبه بندی سایت ها وجود دارد. پیج رنک جزو اولین الگوریتم هاسی گوگل است.

الگوریتم رقص گوگل- سال2004

گوگل وب سایت‌ها و صفحات جدید را چند بار در صفحه نتایج جا به جا می‌کند تا رفتار کاربران را نسبت به آن بسنجد و بتواند نسبت به تعداد کلیک‌ها، مدت زمانی که کاربران در صفحه می‌مانند و به طور کلی رفتار کاربران، رتبه مناسبی برای صفحه جدید در نظر بگیرد.

سندباکس گوگل- سال 2004

لاگر سایت شما تازه تاسیس است ممکن است شما در سند باکس گوگل قرار بگیرید.هدف اصلی گوگل سندباکس این است که جلوی گرفتن رتبه مناسب صفحات شما را در همان ابتدای کار که صفحات ایندکس میشوند بگیرد.

این اتفاق به این دلیل می‌افتد که ممکن است محتوای صفحات شما به اندازه دیگر صفحات موجود در SERP مناسب و مرتبط نباشد و این که ممکن است اسپم باشد.

در نتیجه مدتی آن را در سندباکس قرار میدهد تا از صحت آن اطمینان حاصل کند.

الگوریتم تپه- سال 2004

یکی از قدیمی‌ترین الگوریتم‌هایی که توسط گوگل ارائه شده، الگوریتم هیلتاپ یا تپه است. سال 2003 ایده هیلتاپ مطرح شد و در سال 2004 به صورت رسمی‌از انتشار آن خبر دادند. هدف این الگوریتم شناختن صفحات معتبر در موتورهای جستجو بود.

در آن زمان وقتی کاربر کلمه‌ای را سرچ می‌کرد، ممکن بود آن کلمه نقطه اشتراک زیادی با موضوعات مختلف داشته باشد و گوگل نمی‌توانست صفحه معتبر و درستی را در اختیار کاربر قرار دهد.

الاگوریتم کافئین- سال 2010

در سال 2009، گوگل اعلام کرد که الگوریتم کافئین یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های تاریخ موتورهای جستجو خواهد شد.

چندین ماه طول کشید تا گوگل آن را به صورت کامل آماده کند و در نهایت سال 2010 به شکل رسمی‌روانه بازار شد.

الگوریتم پاندا گوگل-سال 2011

الگوریتم پاندا در سال 2011 راه‌اندازی شد. هر چند گوگل سال‌ها قبل از آن نیز به ارائه خدمات مشغول بود، اما پاندا اولین الگوریتمی ‌بود که در دنیای مدرن سئو به صورت رسمی ‌معرفی شد.

این الگوریتم در سال 2016 به الگوریتم هسته پیوست و در نتیجه دائماً در حال فعالیت و بررسی سایت‌هاست.

هدف از این الگوریتم پایین آوردن رتبه سایت‌هایی است که محتوای بی‌کیفیت دارند. به طور کلی تمام الگوریتم‌های گوگل در تلاش هستند که سایت‌های اسپم را شناسایی و حذف کنند تا نتایج جستجوی گوگل هرچه بیشتر کارآمد شود.

الگوریتم تازگی محتوا- سال 2011

درسال 2011 گوگل الگوریتم رتبه بندی را براساس مطالب جدید قرار داد و محتوای تازه تر باعث میشد تا در رتبه بالاتری در گوگل قرار بگیرند.

به همین خاطر عقب موضوعیی داغ میشد یا یک رویدادی در حال اجرا بود کاربران راحت تر می توانستند به مطالب مربوطه دست پیدا کنند. این الگوریتم بر 35 درصد از محتوا تاثیر گذاشت.

الگوریتم ونیز- سال2012

از میلان الگوریتمک های گوگل، الگوریتم ونیز از ان جهت که مربوط به جستجوهای محلی می شود اپدیت قابل توجهی محسوب می شود. این الگوریتم IP یا موقعیت جغرافیای که برای سایت تعریف شده باشد نیز در نتایج جستجوید گوگل دخیل شدند.

الگوریتم دزد دریایی- سال 2012

گوگل با ایجاد این به روز رسانی درسال2012 سعی داشت  تا با کپی برداری از سایت های دیگر وبه نوعی دزدی ادبی مقابله کند. به همین خاطر برای سایبت های که محتوای کپی منتشر می کردند رتبه منفی در نظر گرفت.

الگوریتم پنگوئن- سال 2012

وقتی گوگل اعلام کرد که بک لینک‌ها می‌توانند در گرفتن رتبه اثر مثبتی داشته باشند، برخی سایت‌ها شروع به ساخت یا خرید بک لینک‌ مصنوعی کردند. گوگل برای مقابله با این اقدام الگوریتم پنگوئن را راه اندازی کرد. با این به‌روزرسانی موتور جستجوی گوگل، صفحاتی که در این زمینه متخلف شناخته شوند از صفحه نتایج جستجو حذف خواهند شد. در بهترین حالت نیز ممکن است دچار افت رتبه شوند.

آخرین به‌روزرسانی در سال 2016 رخ داد و طی آن قرار شد که بک لینک‌های هر صفحه را مورد بررسی قرار دهد و اگر تخلفی رخ داد، همان لندینگ را جریمه کند؛ اما از آن‌جایی که عملکرد تک تک صفحات روی رتبه سایت موثر است، افت رتبه یا جریمه یک یا چند صفحه می‌تواند تاثیرات منفی خود را روی کل سایت بگذارد.

الگوریتم پیج لی اوت- سال 2012

این الگوریتم در اوایل سال 2012 برای اولین بار ارائه شد. در نسخه اولیه‌ الگوریتم Page Layout که با نام «Top Heavy» هم شناخته می‌شد، گوگل قصد داشت جلوی سایت‌هایی که تعداد زیادی تبلیغ را در بالای صفحات سایت خود قرار می‌دهند را بگیرد. چند ماه بعد مدیر تیم وب اسپم گوگل خبر آپدیت جدید این الگوریتم را در توئیتر منتشر کرد و همچنین اعلام کرد که Page Layout توانسته روی 0.7 درصد از کوئری‌های انگلیسی تاثیر بگذارد.

الگوریتم گورخر-سال 2013

الگوریتم گورخر در واقع ؟آپدیتی برای الگوریتم هسته مرکزی است. سایت های فروشگاهی خدمات بی کیفیتی را ارائه می کردند را مورد هدف قرار داد و اگر فروشگاه فاکتورهای ذلازم را نداشت ان را از نتایج جستجو حذف می کردند یا به رتبه های پایین تری می فرستادند.

گورخر هشداری برای سایت ه9ای فروشگاهی بود که به نیاز کاربر توجهی نمیکردند و خدمات بی کیفیتی ارائه میکردند.

الگوریتم مرغ مگس خوار- سال 2012

کار الگوریتم مرغ مگس خوار درکعمیق تر از مفهوم کوئری هاست. توسط این الگوریتم بیشتر اهمیت دارد که نتیجه جستجو به موضوع و زمینه اصلی کوئری مرتبط باشد و الزاماً نیازی نیست که این کلمه کلیدی در داخل مقاله یا محتوای یک صفحه استفاده شده باشد به همین خاطر استفاده از مترادف‌ها بهینه تر شده و اهمیت بیشتری یافته است.

الگوریتم Payday Loan-سال 2013

این الگوریتم برای مقابله با سایت‌های مستهجن و قمار ایجاد شد که به نوعی سایت‌های اسپم محسوب می‌شوند.

الگوریتم کبوتر- سال 2014

این الگوریتم هم مانند الگوریتم ونیز بر سئوی محلی تمرکز دارد با این تفاوت که علاوه بر این که بر صفحات نتایج اثرگذار است بر نقشه گوگل نیز توجه ویژه‌ای داشته است و منجر به توانایی گوگل در ارائه نتایج نزدیک به کاربران شده است.

الگوریتم موبایل گدون- سال 2015

صنعت سئو به‌روزرسانی موبایل گوگل را به موبایل گدون تفسیر کرد. تصور سئوکاران بر این بود که این آپدیت کل نتایج جستجو را دگرگون خواهد کرد. در سال 2015 که الگوریتم موبایل گدون معرفی شد 50 درصد از سرچ‌های گوگل از دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شدند و این مسئله باعث شد تا گوگل برای سایت‌هایی که برای صفحه‌هایی به اندازه موبایل هم مناسب ساخته شده بودند، امتیاز خاصی در نظر بگیرد. این سایت‌ها را اصطلاحاً mobile friendly می‌نامیم. هدف این الگوریتم ارتباط راحت و دسترسی سریع کاربران با وب سایت شما از طریق پلتفرم موبایل است. موبایل فرندلی بودن فاکتوری است که در حال حاضر اهمیت بالاتری برای گوگل نسبت به نسخه دسکتاپ دارد.

گوگل برای تکمیل رضایت کاربران در این بخش به سرعت لود صفحه نیز پرداخت و در سال 2018 طی یک به‌روزرسانی دیگر سرعت لود صفحه را نیز جزء فاکتورهای رتبه‌بندی قرار داد. البته سرعت هم در سرچ موبایلی و هم در دسکتاپ اهمیت دارد.

الگوریتم رنک برین- سال 2015

رنک برین در میان الگوریتم‌های جستجو اوج هنرنمایی گوگل است؛ چراکه گوگل در این به‌روزرسانی برای مدیریت عبارت‌های سرچ شده از ماشین یادگیری استفاده کرده است. به این ترتیب می‌تواند معنی کلماتی که نمی‌شناسد را حدس بزند، کلمات با معنای مشابه را پیدا کند و بر اساس آن نتایج مرتبط را ارائه دهد.این به‌روزرسانی در سال 2015 معرفی شد و به واسطه آن گوگل توانست نتایجی به مراتب مرتبط‌تر از قبل به کاربران ارائه دهد. یک سال بعد یعنی در مارس 2016 گوگل اعلام کرد که الگوریتم رنک برین یکی از سه الگوریتم مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها است.

الگوریتم موش کور-سال 2016

در سال 2016 گوگل بعد از الگوریتم‌های ونیز و کبوتر، از الگوریتم صاریغ برای سرچ محلی پرده‌برداری کرد تا یک پرده دیگر نیز در باغ وحش مجازی خود داشته باشد. بعد از این به‌روزرسانی دیده شدن در سرچ محلی برای برخی کسب و کارهایی که در رتبه‌بندی کلی گوگل نمی‌توانستند رتبه خوبی به دست بیاورند ساده‌تر شد تا کاربران هم راحت‌تر بتوانند به کسب و کارهای نزدیک خود دست پیدا کنند. بنابراین با این آپدیت رتبه‌بندی سرچ محلی کاملاً از رتبه‌بندی سرچ‌ها جدا شد و تغییرات زیادی در نتایج سرچ محلی به وجود آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.